Alfons

31 augustus 2010 § 4 reacties

Als dat hier zo blijft doorgaan, dan ben ik binnenkort nog in staat om me in te schrijven als vrijwilliger voor het Leger Des Heils. Hoezo, vraagt u? Wel, alsof het zich plots bewust is geworden van zijn eigen bestaan, heeft mijn geweten een actieplan tot leven geroepen om “u” tegen te zeggen. En hoewel ik het nog nooit eerder hoorde, is dat geweten sinds een week heel luid en pertinent aanwezig. Het is zo groot dat het een naam verdient. Daarom noem ik het Alfons, wat zoveel betekent als “gereed voor de strijd”.

Machteloos moet ik aanhoren hoe Alfons mijn hoofd volpropt met goede voornemens. Ik kan niet weigeren, steigeren of wee klagen. Ik ga vlotjes mee met alle snode, gezonde plannen. Een lafaard ben ik. Een giftig Oostblok fabriekske dat zuivere lucht wil spuwen. Ik stem in met de verandering…

Het begon toen er slecht nieuws doorheen de schoolgangen weerklonk. Een man is getroffen door de zwarte tumor. En dat nog wel in zijn longen. Meer dan 30 jaar roken heeft zijn prijs op tafel gelegd. Hij leeft, maar het idee alleen al lijkt me ondraaglijk. Mijn ingewanden krompen in elkaar en klopten als eerste aan bij Alfons. Of hij hen even helpen wou? Dus nu heb ik last van een geweten dat het opneemt voor mijn ingewanden en andere lijfelijke toestanden. En sinds de eerste weloverwogen preek van Alfons, gaf ik mezelf nog een week de tijd. Je wist nooit of hij zijn klep leerde houden. Maar niks was minder waar…

Ik stop morgen met roken.

En nu we toch bezig waren, konden we net zo goed verder doen. Vanaf nu wordt er elke dag, aan een goed tempo doorgewandeld met de hond. Eén uur aan een stuk, langer mag, korter niet. Dat is goed voor de longen, het humeur, je gaat er langer van leven, je hersenen groeien er door, je hebt minder snel last van een valling en het heeft evenveel effect op je hart als hardlopen als het gaat om verminderen van de kans op een hartaanval. Waarschijnlijk wordt je er ook blauw met gele stippen van, maar tegen zoveel positiviteit kunnen we niet op. Dus, Flor, al is het geen weer om een hond door te jagen, ik sleur je mee naar buiten.

Goed, daar kunnen we perfect met leven. Niet meer roken en stevig wandelen.

‘Wacht,’ zei Alfons, ‘je kan vanaf nu ook met de fiets naar het station, als je begint te werken.’ Mmh, oké, maar hier nemen we een veto op Belgisch pokkenweer. Dat ik na het wandelen nood heb aan een warme douche, geen probleem, maar dat ik als een halve vogelverschrikker op het werk aankom is één brug te ver. Compromis is gesloten: bij mooi weer of zelfs gewoon droog weer spring ik op de fiets.

Voor iemand die nooit aan goede voornemens doet, is dit al een aardig lijstje: niet meer roken, stevig wandelen en zoveel mogelijk fietsen.

‘Ach toe, ‘ zei Alfons, ‘waarom maak je dan niet werk van je zwemmen?’  Wat het is met mij, zoals Alfons hier aanduidt, is dat ik gek ben op zwemmen. Alle vormen van water roepen de vis in mij naar boven. Maar door omstandigheden geraak ik amper nog in een zwembad. Geen zin in de verplaatsing, er moet een muur gemetst worden, ik haat nat haar in de winter en bij dit prachtige zomerweer kan je enkel buiten zwemmen in het dichtstbijzijnde zwembad en ik ben écht niet van plan om als een frisco uit het bad te kruipen. Excuses turelures, schoon voornemen is om één tot twee – en alles der boven is ook oké – te gaan zwemmen in de week. De centen die ik vroeger in een verpakte kanker stak, kan ik net zo goed investeren in een zwemabonnement.

Opsomming: niet meer roken, stevig wandelen, zoveel mogelijk fietsen en met regelmaat gaan zwemmen. Dat in combinatie met mijn onvermoeibaarheid zorgt vast voor een bom van energie! Meneer Veetjes vindt me nu al gek genoeg… wat gaat dat geven als alles nog wat vlotter in elkaar gaat zitten en mijn humeur een boost krijgt om u tegen te zeggen?! Ik kan nu al amper stoppen met lachen en zingen… ik ben zelfs bang voor wat dat geven gaat. Maar toen probeerde Alfons nog voorzichtig een huishoudschema aan te brengen. Gewoon, voor de regelmaat…

Het lachen verging me zelden zo snel. En laat ons vooral niet overdrijven.

Getagd: , , , , , ,

§ 4 Reacties op Alfons

  • assyke schreef:

    stuur die alfons maar met vakantie, hij lijkt mij daar dringend aan toe
    één of twee sprankelende ideeen is nog tot daar aan toe, maar hij overreageert en dat is niet goed voor hem

    wat dat lachen betreft, ik hoop dat als je met roken stopt, je dan nog kan lachen, want dat schijnt toch behoorlijk in te grijpen in je humeur…

    veel succes…met alfons!

  • Tolliez schreef:

    Behalve je dagelijkse dosis leuke tips schrijf je ook nog eens zooooo leuk! Hoe ist nu met Alfons, vraag ik me na bijna 2 weken af?

    • Veetje schreef:

      Merci voor de complimenten, Tolliez!
      Het lukt me heel aardig… vind ik 😉 Alfons mort over lak aan doorzettingsvermogen in het weekend, maar toch ik hou me toch heel kranig. Het fanatiek doorstappen staat deze week op een laag pitje, want we zijn hier hevig in de verfpotten aan het roeren en het zwemmen staat nog altijd netjes in de rij van de wachtenden. Maar, zolang er beweging is na de werkuren, dan vind ik dat al heel flink, zelfs als dat bukken, strekken, roeren, armen op en neer halen en verf van de diverse lichaamsdelen schuren is. Fit en gezond, oja 🙂

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Alfons voor Veetje.

Meta

